vliegreis-bali.reismee.nl

Een van de tempels op Bali

20-09-2019

Vandaag gaan wij de tempel Pura Tirta Empul bezoeken deze tempel is bekent vanwege haar heilig water, dat uit een nabijgelegen bron komt en gebruikt wordt voor reinigingsrituelen. De tempel is gebouwd in 962. De afstand is ongeveer 60 km maar het kost ons wel 1½ uur om er te komen. Wij rijden eerst naar Denpasar, hier is het als gewoonlijk erg druk, maar het is wel apart om elke keer al die scooters/motoren en auto’s te zien bewegen in het verkeer. Ze komen links en rechts voorbij, maar het liefst zouden ze er nog over heen gaan. Onderweg zien wij iets nieuws wat Corry en Frank nog niet kende en er wordt besloten om daar op de terugweg een kijkje te nemen. Om 10.30 komen we aan bij de tempel en Frank koopt de kaartjes. Even verderop halen wij een sarong, Je bent verlicht deze te dragen om verder te gaan. Wij nemen wat foto’s bij een schrijn, daarna vervolgen wij onze weg. Dan komen wij bij een waterbassin, hier kun je zonde weg wassen, het is de bedoeling dat je het water in gaat en je dan begeeft naar en van de hoofden die water spuwt. Er is alleen een probleem dat er ook nog vissen in het water zwemmen, dus meeste passen ervoor, of ze hebben geen zonde dat kan natuurlijk ook. Voordat we verder wandelen gaan we eerst wat drinken bij een vijver vol met karpers, als deze gevoerd worden geeft dit een gespartel van jewelste. Wij wandelen weer verder en komen langs dames met allemaal witte bandjes op hun hoofd die druk bezig zijn met het vlechten van hele kleine mandjes. Het maken van de mandjes is voor het offerfeest dat over 29 dagen plaats vindt. Helaas mogen we tempel niet in, wel zien wij een priester bidden. Wij lopen weer verder en vinden nog meer dames die aan het vlechten zijn. Frank maakt een praatje met een van de dames en wij zien een dame die aan het kauwen is op rode vruchtjes, dit geeft haar een rode tong. Corry vraagt of we een foto mogen maken, de dame stemt in maar vraagt later toch om geld. Wij vervolgen onze weg en komen uit bij een heilige bron, deze ontspringt in de bergen. Hierna  begeven wij ons naar de uitgang maar moeten door een nauwe doorgang met aan beide zijde kraampjes en dames die van alles proberen te verkopen. De laatste dame heeft geluk hier kopen we wat. Wat we gekocht hebben is nog een geheim. Wij begeven ons naar de auto om naar de volgende tempel te rijden. Aangekomen bij Gunung Kawi komt ons een kleurrijke stoet tegemoet. Dames, heren en kinderen in kleurrijke kostuums, alle dames dragen mandjes met fruit op hun hoofd en de mannen soms met muziek instrumenten. Ook komen er tussendoor toeristen naar boven. Wat mij doet inzien dat dit geen weg is die ik wil bewandelen met mijn zere voetje. Corry en Frank durven het wel aan en kopen kaartjes en beginnen aan hun ontdekkingstocht. Leo en ik blijven bij de ingang achter en gaan zitten op het stoepje voor de kaart verkoop.Eerst ontmoeten 2 jongens uit Brazilië waar we een praatje mee maken, ondertussen zien wij veel toeristen helemaal afgepeigerd naar boven komen. Stiekem ben ik blij dat ik deze wandeling aan me voorbij heb laten gaan. Nog wat later komen er 2 Nederlanders naar boven, die hier boven op hun vervoer wachten, wij maken een praatje. Ook zien we de verkoper tegenover de kassa die probeert zijn waar aan de man te brengen. Wij weten niet hoe lang het geduurd heeft maar ineens staat Corry buiten adem voor ons, Frank is nog ergens beneden, als Frank ook boven is blijkt dat het erg zware wandeling is. Moe maar onder indruk van alles wat we gezien hebben rijden wij richting Mangsi om iets te eten. Na het eten rijden wij naar huis waar we moe maar voldaan ons neer vleien op de bank onder het genot van een kopje koffie.